Logo
Ua

Як ефективно розвивати логічне мислення школяра: практичні поради та рекомендації

Image

Розвиток логічного мислення – необхідна умова успішного навчання дитини. Молодші школярі вже з першого класу навчаються порівнянню, узагальненню, класифікації, аналізу, синтезу та іншим розумовим операціям. Важливо, щоб батьки замислювалися про розвиток логіки у дітей ще до вступу до школи і продовжували домашні розвиваючі заняття протягом усього періоду навчання. Для успішного виконання цього завдання потрібно знати основні принципи і методи роботи, щоб розвиток логіки і мислення відбувалося інтенсивно і цілеспрямовано.

ОСОБЛИВОСТІ МИСЛЕННЯ УЧНІВ РІЗНОГО ВІКУ

До вступу в школу психічний розвиток дитини знаходиться на досить високому рівні. Першокласник вміє розпізнавати предмети за вказаними ознаками, володіє найпростішими вміннями аналізу, синтезу і класифікації. Так як наочність грає вирішальну роль в дошкільному та молодшому шкільному віці, в навчальному процесі необхідно працювати з предметами і картинками. Головне завдання вчителів та батьків – розвинути логічне мислення в молодшому шкільному віці, поступово переходячи до словесно-знаковою його формі. Саме цей тип розумової діяльності стане основним для успішного навчання в подальшому житті.

 

Розвиток логічного мислення проходить поетапно. Кожна стадія відповідає віку і рівню загального розвитку і вимагає спеціальних тренувальних вправ. Першокласник не зможе відразу оперувати абстрактними поняттями у вигляді символів і знаків. Першим етапом розвитку логічного мислення є його перехід від предметно-дієвої форми до наочно-образної, коли маніпуляції з предметами замінюються роботою з їх візуальним позначенням. Наступна стадія – перехід до словесно-знакової мислення. Цей принцип лежить в основі системи розвивального навчання Ельконіна-Давидова, головна мета якої – інтенсивний розвиток теоретичного мислення молодших школярів.

 

Основним правилом активного розвитку мислення у дітей є виконання різних навчальних завдань як в школі, так і вдома, адже підготовка дитини до школи – запорука успішного навчання.  Спілкуючись з дитиною, батьки повинні вчити встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, застосовувати отримані знання на практиці, стимулювати до розумових операцій – аналізу, синтезу, порівнянню, узагальненню і т.д. Матеріал, пройдений в школі, необхідно аналізувати і систематизувати.

УМОВИ УСПІШНОГО ФОРМУВАННЯ ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ

Найбільш активно і цілеспрямовано проходить тренування логічного мислення в початковій і середній школі. Цей період найсприятливіший для вдосконалення розумових здібностей учня. Розглянемо педагогічні умови, необхідні для ефективного розвитку логічного мислення у дітей:

 

використання інтерактивних методів навчання, які спонукають дітей до самостійного вивчення матеріалу і його презентації перед класом;

регулярне позаурочне спілкування вчителя з учнями, яке сприяє розширенню кругозору дітей, формуванню вміння спостерігати і роздумувати;

включення в навчальний процес великої кількості інтелектуальних ігор, головоломок, завдань з підвищеним рівнем складності, завдань, що мають кілька варіантів рішення і інших цікавих видів роботи;

створення потужної мотиваційної бази у виконанні навчальних завдань;

поступове збільшення самостійності у виконанні вправ на основі розумових операцій;

посильність запропонованих завдань, чергування важких вправ на розвиток логічного мислення з більш легкими для попередження перевтоми учнів.

Обов’язковими в початковій школі повинні бути вправи для логічного мислення, що стимулюють учня робити висновки, застосовувати знання в практичних видах роботи, групувати і класифікувати предмети за певними ознаками, порівнювати і узагальнювати, аналізувати, виділяти суттєві деталі в описах, будувати логічні ланцюжки і складати цілу розповідь на основі ключових понять.

 

Важливою умовою розвитку логічного мислення для дітей є заняття ментальної арифметикою. Освоєння рахунків за цією системою відмінно розвиває аналітичні можливості, змушуючи інтенсивно працювати обидві півкулі. Її мета – уявне виконання арифметичних операцій, що тягне за собою розвиток пам’яті, уяви, творчого і асоціативного мислення.

Види ігор та вправ

Всі завдання ігрового характеру для учнів початкової і середньої школи, які сприятимуть розвитку логічного мислення, можливо об’єднати в кілька типів:

 

ребуси, анаграми, шаради та інші словесні головоломки;

загадки і логічні задачі для дітей математичного характеру (графічні, арифметичні, на побудову загальних логічних закономірностей);

робота з рахунками в системі ментальної арифметики;

головоломки з паличками або сірниками (побудова і перетворення фігур);

вправи для розвитку логічного мислення на визначення помилкових або справжніх висловлювань (робота зі словесним і графічним матеріалом);

творчі завдання (наприклад, написати інструкцію з використання гребінця або іншої побутової речі);

вправи для розвитку логіки на встановлення закономірностей;

вправи на логіку для дітей, що сприяють розвитку понятійного мислення (узагальнення, конкретизація і класифікація понять);

гри на розвиток креативного мислення (опис позитивних і негативних сторін одного явища або предмета, з’єднання в реченні двох різнопланових понять (наприклад, «навушники» і «медуза»);

пазли, конструктори, різноманітні настільні ігри;

онлайн-тренажери і комп’ютерні ігри, що тренують розумову діяльність.

ДОПОМОГА ВІД ПРОФЕСІЙНИХ ПЕДАГОГІВ

За чотири роки навчання молодший школяр повинен удосконалити розумову діяльність, зробивши величезний ривок в психічному розвитку. На другому ступені навчання активно використовується теоретичне мислення, тому вже наприкінці початкової школи дитина повинна оперувати абстрактними поняттями, відходячи від візуальних образів. Сучасні шкільні програми не приділяють достатньої уваги інтенсивному розвитку мислення в початкових класах. Наші фахівці готові запропонувати різні розвиваючі курси, з використанням ментальної арифметики, які розкриють інтелектуальні можливості вашої дитини в найкоротші терміни. Звертайтеся до нас, і з задоволенням спостерігайте за розвитком дитини!